Salapoliisityötä ja vastuullisia autokauppoja – haastattelussa automyyjä Jesse Syysjoki
Tervetuloa Timosen auton Luottotekijä-haastattelusarjan kolmannen artikkelin pariin. Haastatteluissa pureudutaan Timosen auton monipuolisten ammattilaisten persooniin, työhistoriaan ja asiantuntijavinkkeihin aina automyyjistä mekaanikkoihin. Pidemmittä puheitta, eiköhän anneta puheenvuoro kolmannelle haastateltavalle, automyyjä Jesse Syysjoki.
Terve Jesse! Sopiva hetki pienelle haastattelulle?
Moro, moro! Kyllä, nyt näyttää just sen verran hiljaselta, että kerkiää.
Onko autokauppias kerennyt lomailla?
Joo, kesäkuun olin lomilta, eli ne olis nyt tältä vuodelta lusittu.
Mitäs kaikkea tuli puuhattua? Oliko koronalla vaikutusta lomasuunnitelmiin?
Sen verran vaikutti, että oli tarkotus käydä tuolla Pohjois-Ruotsissa ja Norjassa pyörimässä, mutta jätettiin sitten menemättä ja jäätiin ihan tänne Lappiin ja lähialueille pyörimään. Ei haluttu lähteä riskeeraamaan mitään, vaan päätettiin, että pysytään ihan visusti asuntoautossa ja Suomen puolella.
Viisasta puhetta, viisasta puhetta. Oliko asuntoautoilu jo ennestään tuttu harrastus?
On se tuttu juttu, olikohan tämä kuudes kerta kun olin, mutta ensimmäinen kerta kun oltiin tyttöystävän kanssa ihan kahdestaan reissussa. Aikaisemmin on tullut yksinään Lapin reissuja heitettyä.
Mitäpä muuta tulee harrasteltua vapaa-ajalla?
Meikäläisellä taitaa nuo harrastukset rajoittua koirien kanssa lenkkeilyyn, frisbeegolfiin ja tietokoneella pelailuun. Sulkapalloakin on tullut pelattua, mutta se on nyt jäänyt, kun hallit oli keväällä kiinni ja kesällä frisbeegolf vie kaiken ajan.
Millaisten mutkien kautta päädyit Timosen autolle hommiin ja miksi?
Joo, eli olin aikaisemmin kuusi vuotta taksiyrittäjänä, ja taksiuudistuksen jälkeen konkretisoitui ajatus siitä, että vois alkaa kattelemaan muita hommia Joensuu-Kuopio-alueelta. Asuin silloin Valtimolla, niin lähtölaukauksena toimi myös se, että teki mieli lähteä vähän isompaan kaupunkiin kokeilemaan elämänmakua. Sattui sitten silmään tuo Timosen auton työpaikkailmoitus ja laittelin papereita eteenpäin, jonka jälkeen Tuomas laitto viestiä, että ei kun haastatteluun. Siitä se lähti sitten ikään kuin hyvien sattumusten kautta.
Kyllä vain. No mikäs se on tässä uudessa työssä parasta? Mistä ne onnistumiset syntyy ja mikä antaa eniten?
Kyllä ne on ne hetket, kun saadaan hyvät kaupat tehtyä niin asiakkaan kuin automyyjänkin näkökulmasta. Se palkitsee, kun näkee sen asiakkaan ilon ja hymyn, kun on saanut vihdoin sen uuden auton hankittua ja on löydetty se oikea ratkaisu.
Millainen sitten on hyvä autokauppias? Nyt on oikea hetki murtaa niitä ikivanhoja stereotypioita.
Ulospäinsuuntautunut, rehellinen ja empatiakykyinen. Pitää osata asettua asiakkaan saappaisiin, että ei ajattele pelkästään kauppaa kauppana, vaan myös sen asiakkaan näkökannalta. Aina pitää kehitellä semmonen ratkaisu, mikä olisi juuri sille asiakkaalle oikea. Pientä salapoliisityötä se on joskus, mutta se on myös se paras puoli tässä hommassa.
Mitkä on tärkeimpiä asioita huomioida autoa ostaessa? Missä yleensä mennään metsään?
Ehkä se tilojen tarve, että monesti etsitään isoa autoa pikkuautojen kokoluokasta, siinä mennään hyvin usein metsään. Tai sitten etsitään vähäpäästöistä autoa diesel-katumaastureiden joukosta, niin sillon ei aina ne tarpeet kohtaa sitä, mitä etsitään. Silloin lähdetään kyselemään tarkemmin, tehdään ehdotuksia ja koitetaan johdatella oikeaan suuntaan. Jos esimerkiksi etsitään Opel Corsan kokoluokasta autoa, mutta autoon pitäisi mahtua kaksi koiraa, kolme penskaa ja vielä puoliso ja ostaja itse kyytiin, niin siinä vaiheessa ehdotetaan, että entä jos tullaan koko perheen kanssa paikalle ja testataan niitä autoja, niin nähdään mihin sitä oikeasti mahdutaan.
Se on juurikin näin. Nouseeko uralta jotain erityistä kohokohtaa mieleen?
Ensimmäisen tulee ensimmäisen sähköauton myyminen, oli erittäin uutta ja jännittävää myydä ensimmäinen sähköauto. Sitten kun sattui vielä olemaan oikein mukava asiakas, niin oli mukavaa tehdä kauppaa.
Ovatko autot kiinnostaneet aina vai oliko lapsuuden haaveammattina jotain aivan muuta?
Kyllä on, että ihan pikkupoikanakin ajattelin, että se tämä automyynti tai myyntityö ylipäätään kiinnostaa. Tekniikasta en vielä silloin tiennyt, mutta aina oon tykännyt myydä.
Entäpä mikä olisi näinä aikoina se tärkein vinkki, mikä jokaisen autoilijan tulisi huomioida?
Kyllä se on tällä hetkellä tuo ympäristöystävällisyys, mitä pitäisi lähteä hakemaan. Ympäristöystävällisen auton saa edullisemmin ja käyttökustannuksetkin on huomattavasti edullisemmat kuin isopäästöisessä autossa. Monesta uudesta autosta löytyy tänä päivänä se hybridijärjestelmä, ja kun etsitään taloudellista ratkaisua, niin kyllä sillon tulee monesti myös ihan se täyssähköauto esiin.
Viisaita sanoja. Näissä haastatteluissa on ollut tapana, että edellinen haastateltava heittää kiperän kysymyksen seuraavalla. Hyvärisen Niko halusi tietää, että milloinkas se Timosen auton legendaarinen kultainen kypärä lyödään sinun päähäsi?
Hahah, no sitä en kyllä tiedä. Kultaisen kypärän oon kyllä nähnyt, mutta en ole tohtinut vielä koskea. En oo sitä itselleni ajatellut, mutta kyllä tämä korona on sotkenut koko autoalaa sen verran, että se kultainen kypärä kuuluisi ihan jokaiselle, joka on ollut taistelemassa tätä hiljaista aikaa vastaan.
Se on juurikin näin. Heitäppä sitten vielä joku paha kysymys seuraavalle.
Kyllä myö laitetaan tuo sama, ei tule äkkiseltään kiperämpää kysymystä mieleen.
Sillä mennään. Sitten ei muuta kuin kiitos haastattelusta ja mukavaa jatkoa!
Kiitos samoin, moro!