Autojen turvallisuuskohenee – Lue miten GSR2 muuttaa pelisääntöjä

GSR2-ominaisuudet uusissa autoissa

Euroopan unionin uusi yleinen turvallisuusasetus (GSR2) astuu voimaan kesällä 2024, ja sen myötä autoihin on tulossa merkittäviä parannuksia, jotka vaikuttavat sekä liikenneturvallisuuteen että ajomukavuuteen. Uudet säännökset tuovat mukanaan monia uusia vaatimuksia, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa ja entistä nautinnollisempaa. Ne myös parantavat liikenneturvallisuutta autoilijoiden lisäksi muillekkin tienkäyttäjille, mukaan lukien jalankulkijat ja pyöräilijät.

Kehittyneet hätäjarrutusjärjestelmät (AEBS)

Yksi merkittävimmistä uusista järjestelmistä on kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS), joka havaitsee mahdolliset kolariin johtavat tilanteet auton etupuolella. Tämä järjestelmä varoittaa kuljettajaa kolaririskistä ja tarvittaessa jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen. Jo nyt osa näistä järjestelmistä osaa tunnistaa myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, mikä lisää turvallisuutta erityisesti kaupunkiolosuhteissa ja ruuhkaliikenteessä.

Onnettomuustietotallennin (EDR)

Onnettomuustietotallennin (EDR) on toinen tärkeä lisäys, joka tallentaa tietoja autosta ennen törmäystä, törmäyksen aikana ja sen jälkeen. Näitä tietoja voidaan käyttää liikenneturvallisuuden parantamiseen ja onnettomuuksien tutkintaan. EDR ei tallenna tietoa auton haltijasta tai ajoneuvoyksilöstä, joten yksityisyys säilymisestä ei tarvitse kantaa huolta.

Älykäs nopeusavustin (ISA)

Älykäs nopeusavustin (ISA) on suunniteltu kertomaan kuljettajalle, jos voimassa oleva nopeusrajoitus ylitetään. Tämä järjestelmä käyttää tietolähteinä liikennemerkkejä ja digitaalisia karttoja. Järjestelmän voi tarvittaessa kytkeä pois toiminnasta, ja sen tarkoituksena on vähentää tahattomia ylinopeuksia.

Hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä (ELKS)

Suomessa yleisin vakavia vahinkoja aiheuttava onnettomuustyyppi on tieltä suistuminen. Hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä (ELKS) seuraa auton liikettä kaistalla ja mahdollistaa varoituksen kuljettajalle sekä tarvittaessa korjaa auton ajosuuntaa. Tämä järjestelmä vähentää onnettomuuksia erityisesti maantieajossa.

Kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistin (DDAW)

Kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistin (DDAW) havaitsee, jos kuljettaja on uninen ja tarvitsee tauon. Tämä järjestelmä ei kerää dataa eikä jaa tietoja eteenpäin, mikä suojaa kuljettajan yksityisyyttä.

Tutka- tai Kamerajärjestelmä auton taakse

Pysäköintialueilla tapahtuvat pienet onnettomuudet vähenevät merkittävästi, kun autoihin tulee pakolliseksi joko tutka- tai kamerajärjestelmä, joka mahdollistaa näkemisen auton taakse.

Muut turvallisuutta parantavat muutokset

Autoihin tulee myös useita muita turvallisuutta parantavia muutoksia General Safety Regulation 2 -säädösten myötä. Esimerkiksi alkolukon asennuksen helpottamiseksi autoihin tulee standardoitu liitäntä. Lisäksi ajoneuvojen kyberhyökkäyksiä vastaan suojautumiseen kehitetään omaa lainsäädäntöä. Tämä koskee myös autojen ohjelmistopäivityksiä, joilla voidaan parantaa auton tyyppihyväksyttyjä ominaisuuksia auton elinkaaren aikana.


Näiden uudistusten avulla EU arvioi vähentävänsä yhteensä noin 24 800 liikennekuolemaa vuosina 2021–2037. Vakavasti loukkaantuneiden määrän arvioidaan vähenevän noin 141 000:lla ja lievästi loukkaantuneiden määrän 516 000:lla. Aika isoja lukuja!
Muista myös tutustua oman autosi turvavarusteisiin ja pitää ne toimintakunnossa. Esimerkiksi kameroiden ja tutkien pitäminen puhtaana on tärkeää niiden oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. Turvallisia kilometrejä!

Etsitkö uutta ja turvallista autoa?

Tutustu uusiin autoihimme

Lue myös miten Dacia on päättänyt tehdä malleistaan GSR2-asetuksen mukaisia pitäen samalla hinnan muutokset erittäin maltillisina, jopa nollassa