Joensuun Auto-opisto Oy vaihtoi premium-merkit kustannustehokkaampaan
Perheyritys Joensuun Auto-opisto Oy:ssä on sen 69 vuoden toiminta-aikana ajettu kortteja kolmessa, jopa neljässä sukupolvessa. Kaiken kaikkiaan Auto-opistossa on ajo-oikeuksia myönnetty noin 40 000 kappaletta, joista osa myös Timosen auton yrittäjäsuvun Timosille. Yhteinen historia ajo-opetuksessa ja toimivat henkilökemiat evät suinkaan ole ainoita syitä Timosen auton ja Joensuun Auto-opiston yhteistyöhön. Kun vuoden 2018 ajokorttiuudistus muutti autokoulun yksivaiheiseksi ja vähensi pakollisen opetuksen määrää, on perinteikkäässäkin autokoulussa jouduttu laittamaan asioita vaihe vaiheelta uusiksi.
“Tietenkin ajokortin hinnan laskeminen on tuonut omat haasteensa autokoulualalle. Kustannuksia on pitänyt pystyä pudottamaan”, kommentoi Joensuun Auto-opiston toimitusjohtaja Make Käyhkö.
Aikaisemmin Auto-opistossa on ajo-opetusta annettu muun muassa Audilla ja Mersulla. Nyt premium-merkkien tilalle tuli löytää hinta-laatusuhteeltaan hyvä auto, joka olisi samalla sekä opettajille että oppilaille helppo työkalu.
“Lähdettiin siitä, että auton pitää olla kansanomainen ja sellainen, että kun sillä opettelet ajamaan, osaat ajaa muillakin.”
Yhteisen suunnittelun tuloksena ratkaisuksi Auto-opiston tarpeisiin keksittiin Hyundai i30 -mallisto, joka ei suotta ole Hyundain yksi Euroopan myydyimmistä. Kun kaikki oli suunniteltu ennakkoon, onnistui vaihto uusiin autoihin lennosta ilman katkoja ajo-opetuksessa. Kaipuuta premium-merkkeihin ei uusien autojen kokeilemisen jälkeen ole näkynyt.
“i30 on opetuskäyttöön todella optimaalinen, ulkonäöltään näyttävä, ja tarvittavat varusteet on kohdillaan. Auto on liikenneopettajalle työhuone, jossa turvallisuus on ensisijaisen tärkeää. Opettajat ovat olleet todella tyytyväisiä.”
Huolto pelaa ja opetus rullaa
Auto-opiston tarpeet eroavat luonnollisesti tavallisesta autokaupasta. Paketin on oltava kunnossa opetuspolkimia ja muita varusteita myöten. Tämä tuo omat haasteensa myös autohuoltoon, kun sopivaa vaihtoautoa ei ole tuosta vain saatavilla.
“Vaikka huoltoväli uusissa autoissa onkin pitkä, tiedän kokemuksesta, että Timosen autolla huolto pelaa. Ajo-opetuksen varusteiden takia me emme voi käyttää vaihtoautoja, joten siksikin on tärkeää, että hommat hoituvat nopeasti ja autot pysyvät liikenteessä.”
Kokemusta Timosen auton huollosta Auto-opiston toimitusjohtaja Käyhköltä löytyy myös työn ulkopuolelta. Amerikanrautoja harrastava mies luottaa myös vapaa-ajan silmäteränsä Timosen auton käsiin.
“Taitaa olla vähän tämän ammatin varjopuolia, että on aina pitänyt näitä aikuisten leluja olla. Mutta onhan se mukavaa, kun niitä saa vapaa-ajalla laittaa ja pitää kunnossa.”